The science you won’t hear

Apparently a few global warming denialists skeptics have released some more DAMNING! emails from climate scientists. It appears that they’re actually from the same crop of hacked emails that were released awhile ago, but is anyone going to care? I make it a point to avoid FOX “News”, but I have no doubt that that station along with the other Republican propaganda machines out there will have no problem taking more things out of context whilst simultaneously presenting this stuff as brand new. Of course, what they won’t mention is this:

Climate-change skeptics have pointed to the emails as evidence that researchers were manipulating data to make global warming look more serious than it is. Multiple investigations by UEA, the U.S. Environmental Protection Agency, the National Science Foundation, the British House of Commons Science and Technology Committee, several independent panels and [climate scientist Michael] Mann’s home institution, Pennsylvania State University, found no evidence that these claims were true. The House of Commons did criticize the scientists and UEA for not releasing raw data and for handling freedom-of-information requests poorly. A 2011 parliamentary report concluded that it was time to “move on” from Climategate.

I have a conservative friend who made a big deal out of all this when it was new. (You won’t believe it, but there are conservatives out there who don’t understand a lick of science. Crazy, I know.) Then an early study came out exonerating the scientists of all the nasty claims being made by the anti-science right (sorry to be redundant). He dismissed that study, saying “this if far from over”. I followed up with him as more and more investigations concluded, asking which parts were still alive and kicking. Unfortunately, my follow-ups were all online, so he used the tactic common to many people who are wrong on the Internet – he ran away like a coward. It was really quite symbolic of much of the far right on this issue. And every other scientific issue once they get shown the facts.

I’m just glad this is at least academically pretty well settled.

Advertisements

‘Climategate’ scientists cleared. Again.

Imagine that.

An independent report released Wednesday into the leaked “Climategate” e-mails found no evidence to question the “rigor and honesty” of scientists involved.

The scandal fueled skepticism about the case for global warming just weeks before world leaders met to agree a global deal on climate change at a United Nations conference in Copenhagen last December.

The seven-month review, led by Muir Russell, found scientists at the University of East Anglia’s Climatic Research Unit (CRU) did not unduly influence reports detailing the scale of the threat of global warming produced by the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

“We went through this very carefully and we concluded that these behaviors did not damage our judgment of the integrity, the honesty, the rigor with which they had operated as scientists,” Russell said.

Some scientists were dinks towards public requests for information, however. Weird that FOX Noise has been leading with that point, huh? It’s almost like conservative ideology is more concerned with short term big business vitality than science.

Lying about climate change to sell papers

“Climategate” was a load of hooey that featured a bunch of denialists twisting scientific research, fact, and even phrasing in order to push a pro-business agenda. Those who actually thought a few emails that weren’t written for the laymen proved anything about the mounds and mounds and mounds of data supporting anthropomorphic climate change were either being dishonest or getting hoodwinked. Unfortunately, it’s going to stay that way for awhile for a lot of people – even though newspapers are retracting their lies.

In perhaps the biggest backpedaling, The Sunday Times of London, which led the media pack in charging that IPCC reports were full of egregious (and probably intentional) errors, retracted its central claim—namely, that the IPCC statement that up to 40 percent of the Amazonian rainforest could be vulnerable to climate change was “unsubstantiated.” The Times also admitted that it had totally twisted the remarks of one forest expert to make it sound as if he agreed that the IPCC had screwed up, when he said no such thing.

Crazy that.